Summa sidvisningar

tisdag 18 mars 2014

140306 TILL 140310 = 5 DAGAR FISKE

Hmmm, plötsligt är man biten igen. Så in i hel-ete :-)

Efter min 11,2kgs firre så är gäddfebern värre än vanligt‼!

Tänker därför lägga min tid på fiske och prylar istället för bloggning. Kommer dock att skriva ner lite om mina turer ändå så att jag kan gå tillbaka senare och kolla.
Mars är ju den hetaste gäddmånaden utan tvekan och om man håller öron och ögon öppna så kan man förstå att det är nu det gäller‼ Inte sen utan NU‼!

I detta inlägg kommer jag att baka ihop 5 fisketurer från förra veckan. Det blev fiske tors, fre, lörd, sön och måndag. Får erkänna att jag var lite sliten på måndag kväll ;-)

Börjar med torsdagen. Åfiske stod på schemat. Då tiden var ganska knapp blev det inte så mycket fiskat men jag hann i alla fall med 1 liten gädda innan jobbet. Kul :-)


På fredagen begav jag mig då norrut med siktet inställt på skärgårdsgädda.
Planen var att ta 1 övernattning ”där uppe” och försöka fiska så mycket jag bara kunde.

Jag kan ju bara säga att detta lönade sig‼!
På halva fredagen och hela lördagen landade jag totalt 30 gäddor. Allt på en hemmalackad Buster Jerk i Peacock bass färg. Lite skrikig men inte för mycket.

Blev många fina gäddor i 4-5kilosklassen med en topp på 9,2 kilo. Trodde att jag hade lyckats ta ännu en 10+ men längden fanns inte riktigt där. 101cm och 9,2kg är dock en jättefin fisk‼ Känns som om jag är ”i zonen” nu :-) Denna gången gick det jättebra att ”koppla”, väga, fota och returnera. Blev en riktigt bra gäddselfie :-) Börjar bli van nu! Har flera bilder som jag tycker är bättre men dessa får stanna i mitt privata bibliotek ;-)


Tror att det berodde på min modifiering av mitt spö med delat bakhandtag ;-) Här ser ni mitt moddade spö med min nya rulle som jag köpt bara för att kunna fiska med Big Bandit. Mer om det längre ner……


Efter lördagens fiske bar det ner till Skåne igen och på söndagen var planen att fiska med mr X  i en väldigt grund damm/sjö. Detta skulle visa sig bli ett riktigt lågvattenmärke i min fiskehistoria :-(

Jag var på plats först och började fiska. Hade omgående kontakt med fisk och såg i min hjärna att idag skulle det fångas gädda……… Eller……..

Efter typ en halvtimme dök mr X upp (han vill vara anonym) och vi började fiska tillsammans. Jag hade märkt att det var mycket växter som fastnade på kroken men tyckte inte det var så farligt….. i början……..

Efter en stund började jag dock bli irriterad då Mr X drog fisk efter fisk och jag skit…….
Började byta bete och klödda för att få till en grundare gång för att undvika all skit men misslyckades totalt‼ Detta samtidigt som Mr X fortsatte att få fisk :-(

Hur jag än plockade av krokar och fixade så var det inte alls min dag. Jag blev totalt utfiskad‼ Vid turens slut hade jag fångat NOLL, ZERO, NULL inte en enda fisk och Mr X 12st‼‼‼!

Jag tappade ett par fiskar men blev FF‼‼

Naturligtvis berodde allt på betena så nu har jag beställt 2 st Manta supershallow från UK som jag tror kan hjälpa mig ur detta samt en Big Bandit och en ny Ambassadeur Record 51 som jag visade på bilden ovan:-)


Tror att utväxlingen på denna rullen är bra till BB. Tror även dessa beten är bra i Blekinge på de absolut grundaste ställena. Man vill ju ha rena kast‼ Känns som att man fiskar bättre när betet inte fastnar i skit hela tiden…..

Trots mitt mögfiske är stället dock väldigt intressant och kommer att besökas igen. Då med rätt beten;-)

Och där har jag glömt den dagen :-)

På måndagen bar det då ut på havet med Ulf Stahre på hans båt Falken.
Då jag var rädd för sjösjuka hade jag naturligtvis tuggat i mig åksjuketablett.

Hjälpte det? Inte ett jä-la skit :-)

Efter ett litet tag började jag spy… och spy…..och spy……….

Lyckades dock fiska på alla ställena och hade mest spyproblem när vi körde (vilket vi gjorde ganska många timmar).

Efter typ 7-8 timmar började jag dock må bättre och kunde tom äta lite godis :-)

Fisket då? Inget att skryta med. Blev en del småtorsk. Störst på båten var nog 8,8kg.

Var dock kul att prova på men tror att jag håller mig till gäddorna nu ett tag framöver ;-)


SKITFISKE‼!




Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2014 :10st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2014 : 1st
Övriga fisketurer 2014: 1st Falken
Antal isgäddor 2014: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 55st
Hundraklubbare 2014: 2st
10+ 2014: 1st
Årsbästa 2014: 140223 ca110cm 50cm 11,2kg Jerk
Hundraklubbare totalt: 22st
10+ totalt : 6st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): Ingen över kvalgräns
BÅTREKORD 434an: 9,6kg 104cm, 50cm 121126 Jörgen
BÅTREKORD 380an: 8kg 130615 längd 107cm Jörgen
BÅTREKORD Crescent 250: FF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar